El Ioga dels Ulls

El Ioga dels Ullsioga dels ulls

(Publicat a la revista Any Zero, n º 107, juny 1999, pàgines 94-98)

© Isabela Herranz

Per aconseguir superar els defectes oculars per mitjans naturals cal construir hàbits de visió nous que reemplacin als vells. Al principi l’avanç és menys ràpid i espectacular que una visita a l’òptica, però quan s’aprèn el “ioga” dels ulls, aquest es converteix en una mena d’instint de conservació dels ulls i és permanent.

“Quan vaig decidir començar a millorar la meva visió, vaig llegir molts llibres sobre el mètode Bates. Creia erròniament que el programa consistia en una sèrie d’exercicis i em vaig limitar a posar-los en pràctica, però no vaig aconseguir millorar els meus problemes oculars. No vaig entendre fins a temps després que la clau per millorar la meva visió consistia en reaprendre hàbits de visió al llarg de tot el dia.”

Aquest testimoni d’un home afligit de defectes oculars, resultarà familiar a moltes persones que en algun moment s’han plantejat millorar la seva visió mitjançant gimnàstica ocular. En no aconseguir la millora esperada acabar resignant-se a seguir enganxats a les seves ulleres la resta de les seves vides: no s’havien adonat que per millorar la vista de forma permanent és absolutament necessari deixar de perpetuar els hàbits perceptius erronis, sovint arrelats des de la infància.

Reprogramar els mals hàbits

Sens dubte, la construcció d’hàbits de visió nous que reemplacin als vells és un procés lent i difícil. Després de portar ulleres o lents de contacte durant molts anys algunes àrees del cervell requereixen una reactivació i això no només porta bastant temps, sinó veritable afany i perseverança.

Per dur a terme aquesta “reprogramació” cal posar en marxa un programa de sanació ment-cos que inclogui exercici regular, tècniques per a la reducció de l’estrès, reeducació postural i nutrició correcta.

També serà necessari incorporar algunes pràctiques molt saludables i necessàries per al descans dels ulls com sessions diàries de palmejat, exposició al sol amb els ulls tancats, rentats amb aigua freda, auto-massatge facial, condicions de llum adequades, reducció al màxim l’ús d’ulleres o lents de contacte i sobretot no exposar els ulls a períodes prolongats d’estrès. Algunes d’aquestes normes bàsiques d’higiene visual es van exposar en el número anterior d’ Any Zero i es pot aprendre més sobre elles en els llibres recomanats. Si a tot això s’incorporen els principis i hàbits que s’enuncien breument a continuació la millora ocular serà apreciable al poc temps.

PALMEJAT

Per obtenir resultats s’han de practicar conscientment a tota hora fins que es converteixin en hàbits inconscients. Si es persevera en la tasca la sensació que la vista es va reconquerint poc a poc es convertirà en una victòria sobre un mateix i podrà paladejar la visió del món amb “ulls nous”. Sens dubte, al principi l’avanç serà menys ràpid i espectacular que una visita a l’òptica, però quan s’aprèn el “ioga” dels ulls, aquest es converteix en una mena d’instint de conservació dels ulls i és permanent.

Els tres principis de la visió

  1. Quan els òrgans de la vista funcionen correctament l’individu té la impressió que tot el que observa sembla estar en moviment. Així doncs, un dels millors mètodes per millorar la vista consisteix a imitar conscientment el moviment inconscient de la visió normal: cal habituar-se a moure els ulls constantment i a imaginar que tot el que veu es mou. És l’hàbit de mantenir els ulls fixos el que perjudica la vista. Si es corregeix mitjançant un moviment ocular continu la vista millora (veure requadre).
  2. La centralització és el segon principi de la visió natural. L’ull humà només pot veure un punt amb claredat alhora, per tant és impossible veure amb claredat sense centralitzar. Quan la visió és imperfecta, els objectes que no s’observen es poden veure millor, però quan la persona té centralització normal i visió normal, només l’objecte central es distingeix amb claredat, mentre que els objectes perifèrics es veuen amb menys claredat i color. Si mirem per exemple una cadira, no hem d’intentar veure de cop, primer cal mirar el suport, veient aquesta part millor i les altres parts pitjor. Cal recordar-se de parpellejar a mesura que es mou la mirada del suport al seient i les potes, veient cada part millor successivament. Si voleu aprendre a centralitzar correctament construeixi un “halo” i així corregirà permanentment l’hàbit inconscient i automàtic de no centrar (veure requadre).
  3. La relaxació és el més important dels tres principis de la bona visió perquè els dos anteriors es basen en ell. Si no aprèn a centralitzar i moure els ulls correctament difícilment podrà relaxar, ja que l’ull normal només descansa quan es mou i “centralitza” contínuament i sense esforç.

Per aconseguir tal relaxació moltes persones han de modificar hàbits de vida incorrectes. El massatge facial diari i la pràctica de la meditació, el ​​hatha ioga o qualsevol altra tècnica de relaxació ajuden a eliminar la tensió creada per molts anys d’hàbits de visió estressants, però per aconseguir resultats també cal incorporar els tres hàbits de la visió natural que s’indiquen a continuació: perfilar, respirar i parpellejar.

Els tres hàbits de la visió natural

Aquests hàbits es relacionen amb els tres principis de la visió: moviment, centralització i relaxació. Inicialment es tindrà la impressió que estan separats entre si, però a mesura que es van integrant aquesta sensació desapareix.

  1. El primer d’aquests hàbits és perfilar. La seva pràctica contínua permet eliminar l’hàbit de “mirar fixament”-una de les causes de la mala visió-ja que acaba per convertir-se en un hàbit automàtic. Per fer els contorns o perfils dels objectes s’utilitza un llapis (ploma, pinzell o raig làser) imaginari col·locat a la punta del nas, i d’aquesta manera es pot “perfilar” el món tot el dia (veure requadre).
  2. El segon hàbit de la visió natural és respirar . La respiració abdominal és bàsica i essencial per a la salut i per a la vista normal. Si no respira correctament pot aprendre a fer-ho mitjançant hatha ioga o amb la tècnica Alexander que ajuda a desaprendre els mals hàbits posturals i respiratoris arrelats.
  3. Finalment, cal parpellejar amb regularitat. Moltes persones no ho fan així perquè estan bloquejades per les seves emocions o les seves pors, ja que el normal és parpellejar cada cinc o deu segons. Si parpelleja conscientment tot el dia aquesta pràctica acaba per convertir-se en un hàbit inconscient que permet veure de forma natural i clara.

EXERCICIS PRÀCTICS

Objectes en moviment

  • Imagini que els objectes fixos es mouen en la direcció oposada al moviment dels seus ulls i el seu cap. Quan camini per una habitació o pel carrer, noti com el sòl o el paviment sembla que s’acosta cap a vostè mentre que els objectes a cada costat semblen moure’s en la direcció oposada al moviment del seu cos.  La forma correcta de fer això és movent els ulls (i el cap) d’un punt a un altre lenta, regular i contínuament sense esforç i sense intentar veure. Adquireixi un hàbit continu d’imaginar els objectes que són fixos com si es moguessin fins que això es converteixi en un hàbit inconscient.

Construeixi un halo

  • Aprendre a centralitzar la mirada amb l’ajuda d’un halo. Pot construir fàcilment amb un filferro recobert de plàstic que sigui flexible però prou dur com per permetre donar-li forma i mantenir-la. També pot utilitzar una visera i lligar-li un palet.   És essencial col·locar la barra vertical exactament davant del nas. Quan miri al front “centralitzant” veurà dues barres verticals formant una finestra en comptes d’una sola barra. Comprovarà que la seva tendència a voler veure els objectes fora de la finestra tan clarament com els que estan dins de la mateixa es va corregint a poc a poc a mesura que practica i comprova que la visió és millor dins de la finestra.

Perfilar amb el llapis (ploma, pinzell o raig làser) màgic

  • Assegut còmodament, respiri profunda i relaxadament. A continuació imagini que té un llapis màgic a la punta del nas i comenci a dibuixar els contorns dels objectes al seu voltant amb la mina. No oblidi moure el cap a mesura que dibuixa. Passi uns minuts perfilant els objectes més grans, després faci-ho amb els més petits. Seguidament dibuixi les formes més properes i després les més llunyanes. Adopti al llapis màgic com si fos un amic per a tota la vida. El seu nou hàbit és perfilar amb el seu llapis on sigui que vagi. Esdevingui un “retratista” i perfili suaument amb el llapis del seu nas, la cara de les persones que té al davant o veu per la televisió. Parpellegi molt sovint. Si circula per carretera perfili els cotxes que van davant. Faci el mateix amb els senyals de trànsit i amb els objectes a cada costat de la carretera. Quan es trobi a casa perfili contínuament i respiri profundament per alleujar els ulls, el coll i les espatlles.  Estiri els braços i badalli.

Adéu a la vista cansada i a la hipermetropia

Mirar la televisió, llegir de forma continuada, treballar amb pantalles d’ordinadors i altres tantes activitats que obliguen a mirar de prop afavoreixen el desenvolupament de la presbícia i la hipermetropia. Per mantenir aquests defectes oculars sota control, o millor encara, evitar que apareguin, cal perfilar tot el temps (veure requadre llapis màgic) . També és convenient practicar amb un objecte proper (un rellotge, una flor o les seves mans):

  • Cobreixi l’ull esquerre amb la mà dreta o amb un pegat (l’ull tapat ha d’estar obert sota el palmell buidada). Moveu el palmell de la mà esquerra cap al rostre, tancament l’ull dret i després separi-la d’aquest ull mentre observa la mà fixant detingudament en les línies. Moveu la mà allunyant cap als braços davant de vostè, i després de nou acosti-la cap a l’ull, fins que es desenfocament. Feu sis cicles de respiracions completes (inhalar i exhalar) alhora que tapa els ulls (amb les mans buides cobrint). Seguidament inverteixi el procés i faci el mateix amb l’altre ull. Acabi de nou amb una sessió de palmejat.    La pràctica de canvi focal ràpid pot arribar a integrar en els hàbits quotidians: es tracta fonamentalment de mirar conscientment a la llunyania i immediatament després fixar els ulls en els objectes propers, on sigui que es trobi. És especialment entretingut i saludable fer això quan s’està conduint: amb el llapis màgic del nas miri al final de l’autopista fins on li arribi la vista.
  • Voregi les formes distants durant un moment, després dirigeixi la seva atenció a la línia central enfront del seu cotxe sense deixar de perfilar. Torni a mirar a la llunyania de nou. Repeteixi aquesta seqüència, inhalant i exhalant suaument.

Llegir amb el gran resplendor blanc

  • Prengui un full de paper en blanc i situeu a una distància còmoda davant vostre. Apreciï la seva qualitat reflectant i el seu grau de blancor. Tanqui els ulls i relaxi els braços. Amb el seu pinzell al nas pinti una sèrie d’objectes blancs (un ou, flors). Imagini que acaricia la blancor d’aquests objectes. Mentre assaboreix la blancor obri els ulls i miri al full de paper sense deixar de seguir-ne el contorn. Apreciarà que és més blanca que abans.

Aquesta activitat relaxa la visió i augmenta el moviment sacàdic dels ulls tan necessari per llegir amb facilitat. Seguidament agafi un llibre i practiqui el següent: Col·loqui el pinzell màgic a la punta del seu nas. Comenci a llegir el llibre que sosté en les mans sense deixar de pintar totes les zones blanques al voltant de les lletres amb el seu pinzell, inclosos les vores de la pàgina. Pinti un cercle blanc en direcció contrària a les agulles del rellotge al voltant de les lletres més grans. ¿Distingeix un halo blanc al voltant de les lletres? Si és així està veient el gran resplendor blanc. Si per contra està forçant els ulls no podrà veure aquest resplendor i les lletres li semblaran més negres. El fons blanc és la clau per llegir relaxadament i percebre bé les lletres a qualsevol distància al marge de la seva grandària. Quan llegeixi no oblidi mai posar “pintura blanca” al voltant de les lletres: apreciarà un major contrast entre la tinta i el fons blanc del paper i les lletres li semblaran més clares. Descansi de tant en tant fent una sessió de palmejat, badallant i estirant. Respiri profundament, parpelleja i no deixi de pintar amb el seu pinzell el fons blanc. Si fa una pausa al final de cada paràgraf tancant els ulls, quan els obri veurà la resplendor blanc intensificat i els seus ulls no només no es cansaran, sinó que podrà llegir les lletres més petites amb facilitat.

Confiar en la visió perifèrica

Asseguts davant ordinadors, veient la televisió o portant ulleres, deixem de banda la visió perifèrica fins gairebé perdre (aquest és un factor que contribueix als accidents de trànsit i els laborals). El següent exercici l’ajudarà a desenvolupar la visió perifèrica:

 

Miri el centre dels cercles concèntrics alhora que oscil·la pàgina amb un moviment circular: tindrà la impressió que els cercles donen voltes. Seguidament, amb la mina del llapis màgic del seu nas, provi d’escriure la paraula “CONFIANÇA” escrita sota dels cercles sense deixar de fer el moviment circular. No desconfiï de la seva visió perifèrica. Com més centralitzi la mirada i mogui els ulls, millor seran els moviments perifèrics.

 confiança

Es pot millorar la vista amb l’ajuda de les ulleres reticulars?

ulleres

Per entendre el funcionament de les ulleres reticulars (o estenopeiques) dins del procés de recuperació de la visió, hauríem de indagar les actituds que perjudiquen la visió natural dels ulls. Si entenem que a la nit els ulls estan cansats, igual que altres parts del cos, i que a més els donem un treball addicional amb la tele, ordinadors i lectura, ens adonarem que cal aturar aquest procés o si no anirem perdent inevitablement la vista. Si a això li afegim el que pot provocar estar en espais amb poca llum i sobretot la tensió que creen les ulleres o lents de contacte (ja que dirigeixen els raigs lluminosos de les vores de la lent cap al centre de la retina de manera que els ulls puguin romandre rígids al centre, en veure tot amb claredat es deteriora a poc a poc l’ull per la falta de moviment). També crea tensió l’actitud rígida o d’excessiva concentració o dispersió, i un etcètera enorme d’actituds que ens portarien a preguntar-nos vull aturar aquest procés, o no?. Si ens situem dins el procés de canviar d’actituds jo aconsellaria fer servir ulleres reticulars, mentre atenem les altres necessitats de l’ull.

Quin és el benefici de les ulleres reticulars?

Com podem veure (els que veuen alguna cosa), aquestes ulleres es composen de petits forats, uns solen ser quadrats, altres hexagonals o rodons, que recullen la llum i la concentren, de manera que entra perpendicularment cap al centre de la retina, la fòvea (que és el punt de visió més nítid que tenim a l’ull), la resta de llum és retinguda per l’opacitat entre forats, això fa que sorprenentment, si ens posem les ulleres i estem un mínim relaxats, vegem nítidament, de manera que sense cap tipus d’ulleres no veuríem tan nítidament; precisament aquesta manera de veure, William Bates l’anomenava fixació central, i altres punts de vista en diuen centralització, ja que així treu el nom de fixació, que és justament per la qual cosa la centralització , per deixar de fixar la mirada, és a dir quan intentem veure de cop una imatge, no ho aconseguim perquè l’ull no pot veure de cop, necessita molts moviments per construir una imatge, precisament les ulleres reticulars també t’obliguen a exercitar el moviment ocular , ja que t’obliguen a seguir les paraules o imatges a través dels forats.

Perquè entenguem la importància del moviment en les ulleres, hauríem d’entendre la importància del moviment en l’ull, si us adoneu, el contrari de moviment ocular, seria mirada fixa, i Què crea la mirada fixa?, Doncs tensió, rigidesa , pressió etc., per entendre-ho millor, imagineu-vos un braç o una cama sempre en una mateixa postura, ni la sang circularia, i sortirien tota mena de malalties, fins a ser cròniques, l’ull també necessita oxigen i moviment. I més encara que altres parts del cos, ja que l’ull necessita fer almenys 60 moviments per segon per construir una imatge nítida (es diu moviment sacàdic), a mesura que aquesta fixació va en augment, els moviments es van reduint, anem necessitant ulleres amb més diòptries, ens acostumem a elles per les exigències de la vida, amb la qual cosa sense adonar-nos limitem el nostre camp de visió i ens costa més obrir-nos al món.

Sincerament penso que aquesta manera de viure que en certa manera ens obliga aquesta societat és fatal per als ulls, i evidentment perjudica la resta del cos i si entrem en la part psico-emocional, ens està deixant petjades bastant profundes. Si no se li dóna més importància als ulls, és perquè d’una banda no interessa que obrim els ulls, i per una altra la societat avança tecnològicament tan ràpid, que els ulls no arriben a adaptar-se a aquesta exigència.

Però la pregunta més important per a mi és:  Som responsables dels nostres ulls, o deixem que s’encarregui aquest sistema d’ells?

Procés d’adaptació de les ulleres reticulars a l’ordinador, televisió o lectura.

És molt important que sempre que usem aquestes ulleres estiguem relaxats. Aquest procés és bàsic que ho fem tranquils a casa, o si a la feina no tenim res més a fer. Jo aconsellaria fer-ho després de la fase d’adaptació a les ulleres reticulars, perquè al principi poden aparèixer ansietats i impaciència sobretot. Perquè això no passi de manera que ens impedeixi avançar, donaré una explicació que em sembla molt coherent: els ulls quan miren la pantalla, la veuen tota de cop, de manera que més o menys veiem tota la pantalla sense moure la mirada, això és el que crea fixació, ja que el moviment ocular es redueix molt, i si a sobre ens passem hores amb aquesta tensió la cosa s’agreuja.

Què fan les ulleres reticulars en el procés d’adaptació a l’ordinador?

T’obliguen a moure la mirada pels diferents punts de la pantalla, és a dir fan que l’ull treballi, de manera que no crea fixació i per tant no hi ha tensió. Però què passa al principi d’aquest procés d’adaptació a la pantalla?, Que la velocitat a la qual estem acostumats a treballar es redueix molt, i això ens pot crear impaciència. Per això dic que es faci el procés d’adaptació a casa tranquil. La impaciència fa perdre la relaxació i sense relaxació no hi ha bona visió amb les ulleres reticulars, és per això important en aquesta primera fase fer les coses amb paciència, sense presses.

Jo aconsello fer-lo més lent fins i tot del que el teu instint et digui, observant bé cada lletra del teclat i amb el ratolí lentament buscar on prémer les tecles, això farà que comencis a treballar el moviment i la centralització des de la base, és com aprendre a llegir ia escriure. Primer van les vocals, i després les consonants, i amb vocals i consonants construïm paraules. Això és un altre aprenentatge, on comences a crear una nova manera de veure a través d’unes reixetes o forats.

Una cosa molt important és que no ens obsessionem amb les reixetes que sempre estan davant dels ulls, perquè el cervell és molt llest i arriba un punt on uneix totes les reixetes i forma una sola. De fet jo em passo de vegades força hores a l’ordinador i m’oblido que tinc reixetes davant dels ulls. Quan sentim que la paciència que hem tingut esdevé impaciència, deixem l’ordinador fins al dia següent. En tornar intenta portar un ritme lent, amb contacte, encara que pots augmentar una mica la velocitat. També pot ser que et resulti més fàcil, però depèn també del teu estat anímic. El cas és que simplement has d’adaptar-te de manera progressiva i si ho fas amb ganes i contacte (significa amb la consciència posada en el que fas), veuràs que en un període de més o menys 15 dies recuperaràs el ritme que tenies anteriorment, i si no és així pren-te el teu temps, ja que cada persona té el seu ritme.

Sobre l’adaptació del televisor aconsello primer treure’t les ulleres, també aconsello que es miri després del procés d’adaptació de les ulleres, quan ja pots estar 40 o 50 minuts amb les ulleres, encara que també pots fer el procés d’adaptació mirant la tele. Després es necessita estar relaxat i veuràs que a poc a poc el cervell unifica les reixetes de les ulleres i pots mirar la pantalla com una sola reixeta. Una cosa important referent al televisor, és que el fet de portar les ulleres posades al principi t’obliga a passejar la mirada per la pantalla perquè puguis definir les escenes. Això és bo perquè t’obliga a donar-li moviment als ulls, i va contra la fixació, fins i tot seria bo que quan ja vegis tota la pantalla de cop no deixis de passejar la mirada per la pantalla i no t’oblidis de parpellejar, això lubrifica els ulls i relaxa. Això ho hauríem de fer sempre amb o sense ulleres.

I sobre l’adaptació a la lectura, seria una mica com l’ordinador, primer fer el procés d’adaptació amb les ulleres, aquí a diferència de l’ordinador necessita tenir una bona llum, si pot ser natural, i si no de bombetes que imitin la llum natural, com les bombetes d’espectre complet o solar. I en darrer cas bombetes prou potents, mínim 100W (o equivalent) que vagin dirigides al llibre. Més tard començar molt lentament veient lletra per lletra, és molt important veure la nitidesa en cada lletra, sobretot és important cultivar la paciència, ja que la nostra velocitat de lectura anterior és molt superior a la que ens estem adaptant ara, ens ho hem de prendre com un aprenentatge, com si fos la primera vegada que llegim i prendre-t’ho com un joc, fins que torni a aparèixer la impaciència i recomano retirar-se fins al pròxim dia, on podem començar ja a llegir paraules senceres, però sempre amb consciència, i així successivament anar augmentant el ritme, fins a aconseguir un ritme ja bo.

El fet que puguem estar molt temps mirant la tele, l’ordinador o llegint amb les ulleres reticulars, no vol dir que no ens les haguem de treure de tant en tant i relaxar la mirada sense utilitzar cap tipus d’ulleres, perquè aquestes ulleres no tenen perifèria i la perifèria també és necessària, sobretot per a la miopia.

De tota manera l’ull mateix ja sap quan està a gust o no, hem de reconèixer els nostres límits. I l’objectiu final d’aquestes ulleres és en la mesura del possible no necessitar-les.

 Bikram_Eyes

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s