Descobrir el silenci

Pràctica per a descobrir el silenci interior

Antonio Blay

Comencem d’una manera modesta, senzilla , però eficaç .

Quan jo inspiro , he d’aprendre a ser conscient d’aquesta inspiració .

Aquesta inspiració em condueix cap a dins, però arriba un moment en què aquesta inspiració s’atura, s’acaba .

Jo he de procurar seguir aquest moviment anant cap a dins , i una mica més endins d’aquí on acaba la inspiració .

Per uns instants estaré en una zona de buit; després sorgeix l’expiració . Jo he d’estar atent i tractar d’endevinar aquest instant que precedeix al moviment de espiració .

És a dir , que he d’utilitzar aquest moviment natural d’inspiració i d’espiració com a suport perquè la meva atenció, la meva consciència , s’aprofundeixin , i ho facin fins a un punt, fins a una zona més enllà del fenomen , més enllà del moviment, més enllà del que jo sóc normalment conscient .

Quan he practicat això , quan sé el que és conduir la consciència una mica més endins d’on acaba la inspiració , quan he aconseguit captar l’instant d’on procedeix l’impuls d’expiració , llavors puc intentar centrar-me en aquest moment, lloc i sensació del punt on incideixen la inspiració i l’espiració , del punt on surt aquest impuls a inspirar o expirar .

Perquè aquest punt és un punt, no una dimensió .

És a dir , el punt que , en un sentit fisiològic , coincidiria amb una zona determinada del nostre sistema nerviós , i que , quan se segueix mentalment , condueix a un punt més enllà de les nostres variacions de consciència , més enllà del nostre fenomen de percepció .

Ens condueix cap a un punt innominat , cap a un punt buit, un punt que és un finestral obert .

Es tracta aquí d’un exercici senzill , que en un moment donat voldrem fer-ho i no podrem , però que , malgrat això , en altres moments sortirà molt bé.

Hem d’exercitar el mateix en aqueix altre moment que és la nostra vida quotidiana , quan jo estic parlant amb algú , quan estic en diàleg amb algú . Quan jo m’expresso d’una manera completa , complet en profunditat , en sinceritat , en consciència de mi , quan visc una situació d’expressió d’una manera completa , l’instant que segueix després de l’expressió és un instant de buit , de silenci ; aquí és on jo he d’aprendre a estar atent .

L’instant en què es produeix en mi una percepció i comprensió plena , i en dir plena vull dir plenament acceptada , és també aquell moment en què es produeix en mi el silenci espontàniament .

També quan , de sobte veig un paisatge grandiós , es produeix en mi una exclamació i un instant de silenci . Igualment , quan he escoltat una obra musical extraordinària , si jo estic realment centrat , es produirà en mi un silenci .

Totes aquestes pràctiques que estan al nostre abast . Heus aquí la manera d’aprofitar aquesta enorme quantitat de forats que hi ha al nostre món fenomenològic .

També és possible que , de vegades , en ple moviment , en plena acció , un pugui captar de sobte el buit que hi ha darrere de tot el que hem estat sentint o fent .

Només passa que un no posa atenció a aquestes impressions que de vegades tenim , perquè creiem que la importància rau només en el que es mou .

I la importància que pugui tenir qualsevol cosa que es mou certament procedeix d’ALLÒ que NO es mou .

També fora de mi puc exercitar aquesta atenció , quan jo de tant en tant contemplo les coses d’una manera objectiva , donant-me compte que tot es mou , que tot té vida .

Llavors potser pugui intuir el silenci i el buit que és el suport i l’arrel de tota aquesta vida i de tot això que es mou .

Quan jo estic parlant de debò amb algú , quan estem interactuant l’un amb l’altre , estem movent-nos sobre un buit , sobre un silenci , sobre un buit i un silenci que ens inclou a tots dos, que ens envolta a tots dos.

I això , de vegades , un ho intueix . En el moment en què s’ha dit alguna cosa amb sinceritat , en el moment en què hi ha una bona comprensió mútua , hi ha un instant en que es produeix aquesta sensació com si el silenci adquirís força , certa corporeïtat , certa presència .

Si aprenc a estar atent i present a aquest silenci , potser pugui copsar-lo en aquell moment .

Hem d’aprendre a sentir aquest silenci, no a fora,  sinó en nosaltres.

1622239_627822027305852_2450191842750494574_n

Anuncis

Deixa un comentari

